Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po necelých troch rokoch od „Fucking Morbid Splitting“sú prešovskí vtipkári späť a tentokrát už na samostatnom albume. Prvou novinkou oproti minulosti je to, že v súčasnosti sú CONSTIPATION plnohodnotnou „odľahčenou paralelkou“ temných, vážnych a kruto deathmetalových PERVERSITY, keďže s výnimkou Kazateľa si tu z kopýtka vyhadzujú všetci ostatní členovia. Novinkou je z pochopiteľných a stále smutných dôvodov aj zmena vydavateľa. O „Alicu“ sa postarali poľskí Via Nocturna, ktorí dostali nápad rozšíriť svoj záber v pásme dark ambientu, black, death a doom metalu o čosi zľahka iného.
Nebyť 90-kového deathmetalového loga na obale, extrémnu hudbu by ste tu asi nečakali. Z diaľky totiž pôsobí priam umeleckým dojmom, z diaľky takým secesným, spomenul som si na časy, keď kapely u Relapse, v prvom rade SOILENT GREEN, prekvapili balením svojich grindujúcich výpraskov do motívov ako od Alfonsa Muchu. Nejakú čertovinu by ste mohli začať šípiť pri pohľade na šteniatko a mačiatko, ale po roztvorení opäť vidíte niečo, s čím by nešliapli vedľa progresívni ani psychedelickí rockeri.
Do hudobného diania poslucháča uvedie zvučka Malého televízneho kolotoča (Ma-tel-ko) oslavujúca hádam aj polstoročie a po nej už čujte čo čujte sa v svete stalo, vyvalí sa zábavno-zábavový mix klasického death metalu, grind coru a trochy korenia odinakiaľ z rockových luhov a hájov. Štrnásť skladieb za necelú polhodinu je výstižným priblížením toho, ako to môže vyzerať, keď si od vážne mieneného metalového extrému chcú oddýchnuť hudobníci, ktorí ako skladatelia i hudobníci presvedčili už dávno a stále sa rozvíjajú. A preto tvorba CONSTIPATION, ktorá nemá nijaké veľké hudobné ambície a jej cieľom je, aby sa bavila kapela a prípadne aj fanúšikovia, stojí za vypočutie aj neinformovanému skeptikovi, ktorý by si mohol povedať „ďalší asi funny grind, to zase budú hovadiny...“
Tu nie, po tupačku, ktorá je napríklad o miešaní „čokolády natural“ klbásiskom a podobných fantáziách treba ísť inde. Aj keď v tvorbe tohto spolku idú vážnosť a hlboké myšlienky bokom a textovo stojí na vtipoch nebazírujúcich na duchaplnosti, počuť, že hlavný tvorca zažil PUNGENT STENCH v časoch, keď rakúska trojka žala potlesk za neortodoxný prístup k death metalu a grindu, do ktorého sa neostýchala zamiešať blues, funky, rock a napriek tomu zostávala v extréme. CONSTIPATION sa vedia pustiť do poriadneho náklepu a znieť zlovestne, dokážu takisto valivo drviť a byť ponurí. Kusisko pre to urobí aj Fetusov hlboký smrtiaci growl. Hrá sa tu skôr v duchu starej školy, z extrémneho metalu sa kapela vymaní len v občasných drobných hudobných fóroch.
Keď som pri minulej nahrávke spomenul isté styčné body s tvorbou gore/metalových CRUENT, tentokrát by som pridal aj viaceré momenty, v ktorých nie úplne tradičnom prístupe ku kovu smrti počuť niečo, čo sa dá nájsť na jedinom albume ZOMBIEMOLES (tiež jeden z projektov, o ktorých vie asi len kruh zasvätených). Pokiaľ ide o vtipkovanie, v podaní CONSTIPATION napríklad svet nemá nijakú lásku, skôr rozdáva facky. Umelci sa opäť vrátia aj do reštaurácie pána Septima a záver uvedie kratučký úryvok od skladateľa, ktorý časť svojej tvorby vlastne ani nemal možnosť počuť. Nahrávka je zvukovo vydarená a album celkovo pôsobí takým nevinno-veselým dojmom, niečo ako keď dieťa predškolského veku hovorí slová, ktorých význam ešte nepozná a má veľkú radosť z toho, ako sa rodičia i okolie pohoršujú.
Vzorka ľudového humoru zabalená do metalového extrému. Nič, bez čoho by váš prehľad o hudbe zostal neúplný, ale je to také roztomilé a na koncertoch CONSTIPATION býva veselo.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.